|
|
16 i 17 stycznia odbędą się w Tarnowskim Centrum Kultury dwa kolejne spotkania będące kontynuacją cyklu spotkań Akademii Filmowej 3 - poświęconej polskiej kinematografii, rozpoczętego w ubiegłym roku.
Zgodnie z programem 16 stycznia o godzinie 17.00 spotkanie rozpocznie wykład.
Jerzy Armata odpowiadać będzie na pytanie, “Co nas śmieszy w polskiej komedii?”. Wykład ten dotyczący jednego z gatunków filmowych jakim jest komediia, brzmi “Komedia polska, czyli co i dlaczego nas śmieszy” zilustruje film Marka Piwowskiego “Rejs”. Ta kultowa komedia polska będzie zapewne najlepszym przykładem do zanalizowania zagadnienia polskiej komedii filmowej.
Drugiego dnia, czyli w sobotę o godz. 16.00, będzie można poznać kolejny z zawodów filmowych, którym z wybranych do prezentacji zawodów filmowych, będzie zawód kompozytora.
Tradycyjnie, spotkanie Akademii składać się będzie z wykładu; “Muzyka filmowa, dzieło czy usługa” , spotkania, którego gościem będzie muzyk i kompozytor Zygmunt Konieczny, i projekcji filmowej. W ramach sobotniego spotkania zaprezentujemy film J.J Kolskiego “Jańcio Wodnik”.
Zapraszamy wszystkich Państwa, zarówno tych którzy zdecydowali się uczestniczyć w projekcie Akademii i są jej członkami, jak i wszystkich tych, którzy będą zainteresowani wybranymi tematami lub jest im bliski film polski i chcą pogłębić swoją wiedzę.
Pozwolę sobie przypomnieć zapraszając Państwa serdecznie do udziału w spotkaniach, że AKADEMIA FILMOWA 3, to skondensowany kurs z zakresu wiedzy o filmie i sztuce filmowej w swoim założeniu skierowany do kinomanów oraz do tych którzy później zamierzają pogłębić zdobytą wiedzę na uniwersytetcich studiach filmoznawczych, czy w szkołach filmowych ale także do wszystkich nieprofesjonalnie zainteresowanych X muzą. W przystępny i prosty sposób przybliżający informacje dotyczące filmu. Doświadczenie poprzednich edycji, które cieszyły się ogromnym zaineresowaniem pokazało, że grono zainteresowanych wykładami jest o szerokie. Po cyklu wykładów poświęconych historii filmu światowego, po zaprezentowaniu selwetek wybitnych jej twórców, przyszedł czas na poznanie rodzimej kinematografii. Cykl 16 spotkań Akademii filmowej 3 ( po 2 w miesiącu) poświęcony został polskiemu filmowi, a jego historia i analiza przestawiana jest w dwojaki sposób. Jedno spotkanie związane jest z historią, a drugie poprzez prezentację wybranego zawodu filmowego analizuje samo zagadnienie filmu, o którym opowiadają zapraszani polscy twórcy. Ten ciekawy i mamy nadzieję, że atrakcyjny dla widzów projekt edukacyjny bardzo wysoko oceniony został przez specjalistów związanych z filmem.
Warto może skorzystać z tego niekonwencjonalnego sposobu spędzania wolnego czasu i pogłębiania wiedzy.
Bilety do nabycia w Tarnowskim Centrum Kultury w cenie 10,- zł.
"Rejs"
Polska 1970 R: Marek Piwowski A: Stanisław Tym, Jan Himilsbach, Zdzisław Maklakiewicz
Zrealizowana paradokumentalną metodą obserwacja pewnego rejsu spacerowym statkiem po Wiśle oraz jego pasażerów. Trafna metafora życia w kraju tzw. realnego socjalizmu.
"Jańcio Wodnik"
Polska 1993 R: Jan Jakub Kolski A: Franciszek Pieczka, Grażyna Błęcka-Kolska, Bogusław Linda
Jańcio posiada cudowna moc uzdrawiania za pomocą wody. Zostawia żonę i wyrusza w świat, by nieść ludziom ulgę w cierpieniach. Szybko jednak przychodzi pycha, kuszą miraże łatwego, pełnego uciech życia. Wtedy okazuje się, że moc zniknęła bez śladu. Przepiękna przypowieść o tym wszystkim, co najważniejsze.
Zygmunt Konieczny, chociaż dzieciństwo spędził w Szczyrku, urodził się w 1937 r. w Krakowie. Już jako kilkuletni brzdąc w prezencie pod choinką znalazł trąbkę, a że ponadto w jego domu stało pianino, to o rozwijanie muzycznego talentu było nietrudno. Już czasach szkolnych pobierał lekcję gry na fortepianie, a koledzy z klasy nadali mu przydomek "Debussy". W latach 1956-62 był studentem Pańśtwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie (dzisiejszej Akademii Muzycznej), na wydziale kompozycji. Jeszcze w czasach studenckich, bo w 1959 r., zadebiutował jako kompozytor na słynnej krakowskiej scenie kabaretowej "Piwnica pod Baranami", tworząc muzykę do żartobliwej piosenki T. Kubiaka pt. Ballada o ogonie. Kabaret wciągnął go na długo i przez wiele lat był jego jedynym profesjonalnym kompozytorem. Skomponował ogromną ilość piosenek, z których wiele obecnie już nawet nie pamięta. Stał się ponadto twórcą piosenki literackiej, wśród której najbardziej znane są wykonania Ewy Dymarczyk, którą zresztą spośród solistek Konieczny cenił najbardziej. Pisząc piosenki pod konkretnych wykonawców, kompozytor miał podobno pracować z nimi i stawiać konkretne wokalne wymagania, nie dając jednocześnie zbyt wielkiego pola do interpretacji.
Niedługo po swym debiucie kabaretowym, Z. Konieczny trafił ze swoją muzyką do krakowskiego teatru. Jego debiutem była sztuka A. Millera Widok z mostu w reżyserii J. Grzegorzewskiego. Dla Koniecznego muzyka teatralna nie była tylko ozdobikiem, czy rzadko pojawiającym się tłem do wydarzeń, ale niezwykle ważnym ogniwem przedstawienia, nadającym wydarzeniom właściwej interpretacji. W niektórych przypadkach rola muzyki Koniecznego rozrosła się do tego stopnia, iż uczyniła ze spektaklu niemalże muzyczne przedstawienie. Tak wspomina się choćby Noc listopadową Wyspiańskiego w reżyserii Andrzeja Wajdy.
Debiut muzyki Zygmunta Koniecznego w filmie przypadł na koniec lat sześćdziesiątych. Od tamtego czasu kompozytor napisał ścieżki dźwiękowe do ponad 70 polskich filmów fabularnych, telewizyjnych i krótkometrażowych, współpracując z wieloma naszymi znakomitymi reżyserami, m.in. z Andrzejem Wajdą, czy Janem Jakubem Kolskim (nagradzane za muzykę Jasminum oraz Pornografia). I choć Konieczny uważa, że związek jego muzyki z obrazem jest bardzo ścisły i rozpatrywanie jego filmowej twórczości bez ekranowych zdarzeń nie ma sensu, to jednak i w filmie pozostaje wierny nadawania muzyce tej roli, co w spektaklach teatralnych. Nie zgadza się więc kompozytor z tymi wszystkimi, którzy twierdzą, iż najlepsza muzyka filmowa to taka, której nie słychać. Ścieżka dźwiękowa zdaniem artysty ma współtworzyć film i dlatego rola jej w zestawieniu z obrazem jest niezwykle istotna.
Poza piosenką literacką i kabaretową, muzyką teatralną i filmową, Konieczny tworzy także inne, w ostatnich latach głównie duże formy muzyczne. Pisze m.in. muzykę do baletów, kompozycje do tekstów Stanisława Wyspiańskiego, czy wierszy ks. Jana Twardowskiego, skomponował także oratorium w rocznicę powstania warszawskiego. Wszystkie prace łączy wypracowany przez kompozytora własny, charakterystyczny styl, w którym łączy prostotę i oszczędność środków wyrazu z technicznym wyrafowaniem, czy wręcz skomplikowaniem. Ostinata, synkopy i rytmiczne bogactwo to jedne z cech przynależnych muzyce Koniecznego.
Kompozytor za swoją twórczość był wielokrotnie nagradzany, nie tylko w Polsce ale i poza granicami naszego kraju. Mimo sporego uznania i licznych wyróżnień, Konieczny pozostał człowiekiem skromnym i sympatycznym, potrafiącym zachować dystans tak do siebie, jak i swojej twórczości.
Oficjalna strona kompozytora: www.zygmuntkonieczny.art.pl
|
|
|