AKADEMIA FILMOWA III – FILM POLSKI - cykl wykładów i spotkań z twórcami poświęconych kinematografii polskiej. W III sezonie Akademii Filmowej poznamy również zawody filmowe, które przybliżą uczestnikom spotkań scenograf, reżyser, producent filmowy, operator, montażysta, kaskader filmowy, kompozytor muzyki filmowej.
Pierwsza edycja Akademii Filmowej poświęcona była historii kina, druga – mistrzom kina współczesnego, natomiast trzecia, która rozpoczyna się już 12 września, w całości dotyczyć będzie kina polskiego, w aspekcie zarówno historycznym, jak i współczesnym. Zajęcia prowadzone przez Jerzego Armatę (krytyka i dziennikarza), odbywać się będą w piwnicach Tarnowskiego Centrum Kultury – Rynek 5 w piątki i soboty – raz w miesiącu; obejmą one osiem weekendów – od września do kwietnia. Pierwsze zajęcia, co znamienne, odbędą się w wigilię tegorocznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, a ostatnie – poprzedzą przyszłroczną edycję Tarnowskiej Nagrody Filmowej, a więc AF3 wypełni czas pomiędzy dwoma najważniejszymi imprezami poświęconymi rodzimej kinematografii.
Zajęcia piątkowe (godz. 17.00) składają się z wykładów poświęconych historii kina polskiego oraz projekcji ich ilustrujących:
12 września’08
godz. 17.00 – wykład - Jak kręciło się filmy w przedwojennej Polsce?
godz. 18.30 – projekcja - „Manewry miłosne”, reż. Jan Nowina-Przybylski, Konrad Tom
17 października’08
godz. 17.00 - wykład – Polska szkoła filmowa – klasycy i kontynuatorzy
godz. 18.30 – projekcja – „Zezowate szczęście”, reż. Andrzej Munk
21 listopada’08
godz. 17.00 - wykład – Nowofalowe przypadki kina polskiego
godz. 18.30 – projekcja - „Do widzenia, do jutra”, reż. Janusz Morgenstern
12 grudnia’08
godz. 17.00 – wykład – Kino moralnego niepokoju ciągle potrzebne
godz. 18.30 – projekcja - „Przypadek”, reż. Krzysztof Kieślowski
16 stycznia’09
godz. 17.00 – wykład – Komedia polska, czyli co i dlaczego nas śmieszy
godz. 18.30 - projekcja – „Rejs”, reż. Marek Piwowski
13 lutego’09
godz. 17.00 – wykład – Sensacja po polsku
godz. 18.30- projekcja – „Dług”, reż. Krzysztof Krauze
13 marca’09
godz. 17.00 - wykład – Historia na ekranie – wielkie widowisko czy dokument epoki?
godz. 18.30 - projekcja – „Śmierć prezydenta”, reż. Jerzy Kawalerowicz
17 kwietnia’09
godz. 17.00 - wykład – Adaptacje literackie – ekranizacja czy bryk?
godz. 18.30 - projekcja – „Sanatorium pod Klepsydrą”, reż. Wojciech Jerzy Has
Nieco inny charakter będą mieć zajęcia sobotnie rozpoczynające się o godzinie 16.00 (13 września, 18 października, 22 listopada, 13 grudnia, 15 stycznia, 14 lutego, 14 marca, 19 kwietnia). Złożą się na nie wykłady poświęcone specyfice różnych filmowych profesji (producent, scenarzysta, reżyser, operator, aktor/kaskader, kompozytor, scenograf, montażysta) uzupełnione o je spotkania z wybitnymi polskimi filmowcami oraz projekcje ich najlepszych dokonań:
Program sobotnich spotkań obejmować będzie tematy podane poniżej, natomiast terminy ich odbywania, podane wyżej przyporządkowane zostaną osobom w trakcie trwania Akademii o czym powiadomimy każdorazowo w danym miesiącu.
Zawód 1 – PRODUCENT
godz. 16.00 - wykład – Producent czy reżyser w roli głównej?
godz. 17.30 – spotkanie - Filmowe zawody: producent. Spotkanie z Jackiem Lipskim
godz. 18.30 – projekcja - „Nadzór”, reż. Wiesław Saniewski
Zawód 2. - SCENARZYSTA
godz. 16.00 - wykład – Czy scenarzysta jest autorem filmu?
godz. 17.30 – spotkanie - Filmowe zawody: scenarzysta. Spotkanie z Cezarym Harasimowiczem
godz. 18.30 – projekcja - „300 mil do nieba”, reż. Maciej Dejczer
Zawód 3 - REŻYSER
godz. 16.00 – wykład – Reżyserzy – realiści i kreatorzy
godz. 17.30 – spotkanie – Filmowe zawody: reżyser. Spotkanie z Jerzym Stuhrem
godz. 18.30 – projekcja - „Historie miłosne”, reż. Jerzy Stuhr
Zawód 4 - OPERATOR
godz. 16.00 - wykład – Polska szkoła operatorów
godz. 17.30 – spotkanie – Filmowe zawody: operator. Spotkanie z Adamem Sikorą
godz. 18.30 - projekcja – „Wojaczek”, reż. Lech Majewski
Zawód 5 – AKTOR/KASKADER
godz. 16.00 – wykład - Czy istnieje aktorstwo filmowe?
godz. 17.30 - spotkanie – Filmowe zawody: aktor/kaskader. Spotkanie z Ryszardem Janikowskim, kaskaderem
godz. 18.30 – projekcja - „Wszystko na sprzedaż”, reż. Andrzej Wajda
Zawód 6 – KOMPOZYTOR
godz. 16.00 – wykład – Muzyka filmowa – dzieło czy usługa?
godz. 17.30 – spotkanie - Filmowe zawody: kompozytor. Spotkanie z Zygmuntem Koniecznym
godz. 18.30 – projekcja - „Jańcio Wodnik”, reż. Jan Jakub Kolski
Zawód 7 - SCENOGRAF
godz. 16.00 - wykład – Scenografia filmowa, czyli poprawianie rzeczywistości
godz. 17.30 - spotkanie – Filmowe zawody: scenograf. Spotkanie z Ryszardem Melliwą
godz. 18.30 – projekcja – „Zakochany anioł”, reż. Artur Więcek „Baron”
Zawód 8 - MONTAŻYSTA
godz. 16.00 - wykład – Montaż filmowy – między skrótem a manipulacją
godz. 17.30 – spotkanie - Filmowe zawody: montażysta. Spotkanie z Ewą Smal
godz. 18.30 – projekcja - „Krótki film o miłości”, reż. Krzysztof Kieślowski
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w całym projekcie tj. w 16 spotkaniach.
Warunkiem uczestnictwa jest zapisanie się i dokonianie wpłaty 70 zł w Tarnowskim Centrum Kulltury. Program Akademii jest jednak tak zaplanowany, że każde spotkanie stanowi również zamkniętą całość i można uczestniczyć w wybranych propozycjach ( bilet 10 zł).
Mając nadzieję na równie duże zainteresowanie jak w latach poprzednich zapraszam na pierwsze spotkania w najbliższy weekend:
12 września (piątek) godz. 17.00. - wykład – “Jak kręciło się filmy w przedwojennej Polsce?” , zilustrowany projekcją filmu „Manewry miłosne”, reż. Jan Nowina-Przybylski, Konrad Tom
13 września (sobota) godz. 16.00 – wykład: “Producent czy reżyser w roli głównej?” spotkanie o godz. 17.30 z Jackiem Lipskim producentem i projekcję filmu „Nadzór”, reż. Wiesław Saniewski.
Informacje o filmach wyświetlanych w ramach AF3:
Manewry miłosne
Polska 1935 R: Jan Nowina-Przybylski, Konrad Tom A: Tola Mankiewiczówna, Loda Halama, Aleksander Żabczyński
Porucznik huzarów zakochuje się w pięknej baronowej. Ale rodzina szykuje mu inną kandydatkę na żonę. Chcąc uniknąć z nią spotkania, przebiera się za swego ordynansa (i vice versa). Na taki sam pomysł wpada przyszła narzeczona, wkładając strój swej pokojówki (i vice versa). Jak się te wszystkie przebieranki skończą, łatwo się domyślić.
Zezowate szczęście
Polska 1960 R: Andrzej Munk A: Bogumił Kobiela, Barbara Kwiatkowska, Maria Ciesielska
Czołowe dzieło polskiej szkoły filmowej, oparte na opowiadaniu Jerzego Stefana Stawińskiego „Sześć wcieleń Jana Piszczyka". Powikłane losy pechowego oportunisty, który na przestrzeni kilkudziesięciu lat (od lat trzydziestych do drugiej połowy lat pięćdziesiątych) stara się żyć tak, by przypodobać się aktualnie sprawującym władzę, w znakomitej interpretacji Bogumiła Kobieli.
Do widzenia, do jutra
Polska 1960 R: Janusz Morgenstern A: Zbigniew Cybulski, Teresa Tuszyńska, Jacek Fedorowicz
Subtelna opowieść o wakacyjnej miłości. On jest polskim studentem, ona – córką zagranicznego dyplomaty. Wszystko, co piękne, kiedyś się kończy, jak letnie wakacje. A wszystko w klimacie spektakli słynnego gdańskiego teatrzyku studenckiego Bim-Bom.
Przypadek
Polska 1981 R: Krzysztof Kieślowski A: Bogusław Linda, Tadeusz Łomnicki, Adam Ferency
Opowieść o roli przypadku w naszym życiu. Losy Witka zależą właśnie od przypadku; czy pewnego dnia zdąży na pociąg, czy wda się w bójkę z funkcjonariuszami Służby Ochrony Kolei, czy pozostanie na peronie. W pierwszym wariancie opowieści zostanie młodzieżowym działaczem, w drugim – opozycjonistą, w trzecim – niezaangażowanym politycznie pracownikiem naukowym.
Rejs
Polska 1970 R: Marek Piwowski A: Stanisław Tym, Jan Himilsbach, Zdzisław Maklakiewicz
Zrealizowana paradokumentalną metodą obserwacja pewnego rejsu spacerowym statkiem po Wiśle oraz jego pasażerów. Trafna metafora życia w kraju tzw. realnego socjalizmu.
Dług
Polska 1999 R: Krzysztof Krauze A: Robert Gonera, Jacek Borcuch, Andrzej Chyra
Dwóch przyjaciół postanawia założyć wspólną firmę. Gdy bank odmawia kredytu, pomoc ofiaruje przypadkowo spotkany kolega szkolny jednego z nich. Niestety, nic z tego nie wychodzi, ale kolega poniósł pewne koszty, stracił trochę czasu. A jego czas - jak się okazuje - jest niezwykle cenny. Takiego suspensu jeszcze w polskim kinie nie było.
Śmierć prezydenta
Polska 1977 R: Jerzy Kawalerowicz A: Zdzisław Mrożewski, Marek Walczewski, Henryk Bista
9 grudnia 1922 roku Gabriel Narutowicz zostaje pierwszym prezydentem II Rzeczypospolitej. Tydzień później uczestniczy w otwarciu Zachęty, gdzie zostaje zamordowany przez malarza, fanatyka Eligiusza Niewiadomskiego...
Sanatorium pod Klepsydrą
Polska 1973 R: Wojciech J. Has A: Jan Nowicki, Gustaw Holoubek, Tadeusz Kondrat
Oryginalna ekranizacja prozy Brunona Schulza; poetycka refleksja na temat ludzkiego przemijania, nieuchronności i nieodwracalności śmierci ukazana poprzez historię młodego człowieka, który odwiedzając tytułowe „sanatorium", przenosi się w surrealistyczny świat metaforycznej wyobraźni.
Nadzór
Polska 1983 R: Wiesław Saniewski A: Ewa Błaszczyk, Grażyna Szapołowska, Teresa Sawicka
Oparta na autentycznym zdarzeniu opowieść o walce o godność i rodzicielskie prawa, rozgrywająca się w zakładzie karnym dla kobiet. Klara, za udział w aferze mięsnej, zostaje skazana na dożywocie. Z własnego wesela trafia do więzienia, gdzie rodzi dziecko, oddane później pod opiekę teściowej...
300 mil do nieba
Polska 1989 R: Maciej Dejczer A: Wojciech Klata, Rafał Zimowski, Andrzej Mellin
Dwóch chłopców postanawia uciec za granicę pod podwoziem TIR-a. Chcą przedostać się do Szwecji, aby wspomóc rodziców. Film oparty na prawdziwych wydarzeniach z 1985 roku.
Historie miłosne
Polska 1997 R: Jerzy Stuhr A: Jerzy Stuhr, Dominika Ostałowska, Katarzyna Figura
Dedykowane Krzysztofowi Kieślowskiemu cztery krótkie filmy o miłości. „Wiara w uczucie, w miłość otwiera nam drzwi w przyszłość, daje nadzieję, czyni nas lepszymi, motywuje nas. Ci, którzy przyjmą uczucie, mają jeszcze coś przed sobą – inni niewiele” – pisze w eksplikacji „Historii miłosnych” ich scenarzysta, reżyser i odtwórca czterech głównych ról. I nieważne, kim jesteśmy - szansę na miłość ma każdy. Nie każdy jednak potrafi z niej skorzystać.
Wojaczek
Polska 1999 R: Lech Majewski A: Krzysztof Siwczyk, Dominika Ostałowska, Andrzej Mastalerz
Trzy ostatnie dni z życia Rafała Wojaczka, poety zbuntowanego, tragicznie zmarłego w wieku dwudziestu sześciu lat. A w tle siermiężna rzeczywistość PRL-u.
Wszystko na sprzedaż
Polska 1968 R: Andrzej Wajda A: Andrzej Łapicki, Beata Tyszkiewicz, Elżbieta Czyżewska
Reżyser kręci film, którego bohaterami czyni swoich przyjaciół, a rzeczywiste losy splatają się tu z wymyśloną fabułą. Andrzej Wajda najczęściej przenosi na ekran utwory literackie. Tym razem scenariusz napisał sam. Film zainspirowany tragiczną śmiercią Zbigniewa Cybulskiego.
Jańcio Wodnik
Polska 1993 R: Jan Jakub Kolski A: Franciszek Pieczka, Grażyna Błęcka-Kolska, Bogusław Linda
Jańcio posiada cudowna moc uzdrawiania za pomocą wody. Zostawia żonę i wyrusza w świat, by nieść ludziom ulgę w cierpieniach. Szybko jednak przychodzi pycha, kuszą miraże łatwego, pełnego uciech życia. Wtedy okazuje się, że moc zniknęła bez śladu. Przepiękna przypowieść o tym wszystkim, co najważniejsze.
Zakochany anioł
Polska 2005 R: Artur Więcek „Baron” A: Krzysztof Globisz, Anna Radwan-Gancarczyk, Jerzy Trela
Zrealizowany w 2002 roku „Anioł w Krakowie” opowiadał historię Giordana, sympatycznego anioła, którego przypadkowo zesłano do Polski, by tam czynił dobro, a poprzez to przypominał ludziom o utraconych czy zapomnianych wartościach. W sequelu Więcek (współscenarzysta, reżyser) i Bereś (współscenarzysta, producent) postanowili w pełni uczłowieczyć tytułowego anioła. I tak powstała komedia romantyczna. Bo gdy anioł stał się człowiekiem, a precyzyjniej – mężczyzną, zamarzyła mu się kobieta...
Krótki film o miłości
Polska 1988 R: Krzysztof Kieślowski A: Grażyna Szapołowska, Olaf Lubaszenko, Stefania Iwińska
Szósta część telewizyjnego cyklu „Dekalog", inspirowana przykazaniem „Nie cudzołóż". Znakomite aktorstwo, perfekcyjna realizacja, piękna muzyka Zbigniewa Preisnera.
|