29 września 2007 rozpoczęła się druga edycja
AKADEMII FILMOWEJ,
będąca kontynuacją zeszłorocznego kursu.
Poprzedni cykl wykładów poświęcony był krytyce, historii i teorii filmu i spotkał się on z ogromnym zainteresowaniem zarówno wśród młodych jak i dojrzałych odbiorców. Tym razem tematem przewodnim dwudziestu spotkań będą sylwetki mistrzów kina współczesnego i ich dorobek artystyczny.
Jerzy Armata – dziennikarz Gazety Wyborczej i krytyk filmowy, wprowadzi uczestników wykładów w zagadnienia dotyczące fenomenu twórczości najwybitniejszych światowych reżyserów XX i XXI wieku. Celem tych zajęć jest nie tylko pogłębienie wiadomości o współczesnej sztuce filmowej, ale także uświadomienie uczestnikom kursu jak różnorodne może być spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość, wynikające z wpływów tradycji, historii i środowiska kulturowego twórców. Spotkania Akademii skierowane są do wszystkich osób, bez względu na wiek, które pragną poszerzać swoją wiedzę i zainteresowania związane z współczesną kinematografią i zarazem pogłębiać swoją wrażliwość na sztukę filmową, poświęcając na to 1 weekend w miesiącu.
Cały projekt obejmuje 20-cia dwugodzinnych wykładów, z których każdy zilustrowany będzie jednym z filmów omawianego wcześniej reżysera. Miejsce naszych spotkań – nie zmienia się i pozostaniemy w klimatycznych i pełnych uroku Piwnicach Tarnowskiego Centrum Kultury. ( soboty godz. 17.00, niedziele godz. 10.00)
Zapisy do Akademii Filmowej przyjmowane są w Biurze Obsługi TCK – Rynek 5 .
Koszt wpisu wynosi 40,- zł ( za udział w całym projekcie ).
Istnieje także możliwość uczestnictwa w pojedynczych wykładach. Cena biletu na jednorazową prelekcję wynosi 10 zł. Ze względu na ograniczoną ilość miejsc pierwszeństwo mają uczestnicy Akademii Filmowej.
Dla członków Akademii Filmowej przewidziane są zniżki przy zakupie biletów na projekcje z cyklu CZWARTYeksTRA FILM oraz przy zakupie karnetu na 22 Tarnowską Nagrodę Filmową.
Harmonogram i tematy wykładów w roku 2007/2008:
29.09.07
Spotkanie I - godz. 17.00
Emir Kusturica
Ur. 1954 w Sarajewie. Scenarzysta, reżyser, muzyk. Absolwent praskiej FAMU. Pierwsze jego filmy powstawały pod wyraźnym wpływem czeskiej nowej fali, późniejsze kontynuują tradycje kina byłej Jugosławii, wpisując się jednocześnie w nurt realizmu magicznego. Ważniejsze filmy: „Tata w podróży służbowej” (1985), „Czas Cyganów” (1989), „Arizona Dream” (1992), „Underground” (1994), „Czarny kot, biały kot” (1998), „Życie jest cudem” (2004).
Arizona Dream
USA 1992 (Arizona Dream)
Reż. Emir Kusturica
Grają: Johnny Depp, Faye Dunaway, Lili Taylor
23-letni nowojorczyk przybywa do Arizony na ślub wuja. Tam poznaje prawie dwukrotnie starszą od siebie wdowę, z którą złączy go uczucie i marzenie o... wzbiciu się w przestworza. „Marzenia przestają być marzeniami, gdy się spełnią" - to motto tego pełnego subtelnej poezji obrazu, nakręconego przez słynnego chorwackiego reżysera za francuskie pieniądze w Stanach Zjednoczonych.
30.09.07
Spotkanie II – godz. 10.00
Woody Allen
Ur. 1935 w Nowym Jorku. Scenarzysta, reżyser, aktor, producent, muzyk. Korzystając z dorobku komediowej klasyki, tworzy sylwetkę zakompleksionego nowojorczyka, którego działania ciągle rozmijają się z intencjami. Ten „żydowski Humphrey Bogart amerykańskiej burleski" – jak nazwała go Pauline Keal – często sięga po poważniejsze inspiracje (Bergman, Fellini, literatura rosyjska).
Ważniejsze filmy: „Annie Hall" (1977), „Manhattan" (1979), „Zelig" (1983), „Mężowie i żony" (1992), „Celebrity" (1998), „Wszystko gra" (2005).
Celebrity
USA 1998 (Celebrity)
Reż. Woody Allen
Grają: Leonardo DiCaprio, Kenneth Branagh, Judy Davis
Federico Fellini w „Słodkim życiu" bezlitośnie obnażał pustkę rzymskiej socjety oraz zanik wszelkich wartości w pogoni za chwilowym sukcesem. Woody Allen spojrzał podobnym okiem na amerykańskie środowisko artystyczne.
20.10.07
Spotkanie III – godz. 17.00
Pedro Almodóvar
Ur. 1951 w Calzadzie de Calatrava (Kastylia). Scenarzysta, reżyser, kompozytor. Często nazywa się go „Buñuelem w stylu punk". Wywodzi się z madryckiego undergroundu.
W swych filmach sięga do sprawdzonych formuł gatunkowych (melodramat, thriller, komedia), dając oryginalną wizytówkę nowej mentalności hiszpańskiej.
Ważniejsze filmy: „Kobiety na skraju załamania nerwowego" (1987), „Kika" (1993), „Drżące ciało" (1997), „Wszystko o mojej matce" (1999), „Porozmawiaj z nią" (2002), „Złe wychowanie" (2004).
Kobiety na skraju załamania nerwowego
Hiszpania 1987 (Mujeres al borde de un ataque de nervios)
Reż. Pedro Almodóvar
Grają: Carmen Maura, Antonio Banderas, Julieta Serrano
Po wielu latach wspólnego życia z Ivanem Pepa - aktorka dubbingu, zostaje porzucona. Postanawia nie poddawać się depresji i zmienić całkowicie swe życie. Nieustanna presja i stres sprawiają jednak, że Pepa nie potrafi niczego doprowadzić do końca. W końcu ma wszystkiego dosyć, sporządza więc zabójczą miksturę: sok pomidorowy zmieszany z tabletkami nasennymi...
21.10.07
Spotkanie IV – godz. 10.00
Martin Scorsese
Ur. 1942 w Nowym Jorku. Scenarzysta, reżyser, aktor, producent, montażysta. Jeden z najbardziej utalentowanych – obok Coppoli, Spielberga, Lucasa - „wyrostków", którzy przejęli w latach 70. ubiegłego wieku władzę w Hollywood. Często sięga do filmowych motywów i sylistki z lat minionych, by podać je w odnowionej formie.
Ważniejsze filmy: „Taksówkarz" (1978), „Wściekły byk" (1980), „Ostatnie kuszenie Chrystusa" (1988), „Chłopcy z ferajny" (1990), „Wiek niewinności" (1993), „Gangi Nowego Jorku" (2002).
Gangi Nowego Jorku
USA 2002 (The Gangs of New York)
Reż. Martin Scorsese
Grają: Daniel Day-Lewis, Liam Neeson, Roger Ashton-Griffiths
Nowy Jork, lata 1846-1863. W gangsterskim świecie narasta konflikt. Tubylcy patrzą niezbyt przychylnym okiem na coraz większe rzesze emigrantów, którzy w nowej ojczyźnie zamierzają kontynuować swe ciemne interesy. Dziesięć oscarowych nominacji nie przyniosło – niestety - żadnej statuetki.
17.11.07
Spotkanie V – godz. 17.00
Roman Polański
Ur. 1933 w Paryżu. Scenarzysta, reżyser, aktor. Absolwent łódzkiej szkoły filmowej. Po znakomitym debiucie - „Nóż w wodzie" (1961) - wyjechał za granicę. Kręci filmy w USA, Wielkiej Brytanii, Francji. Uprawia kino autorskie, kładąc jednocześnie duży nacisk na warsztatową perfekcję i komunikatywność przekazu.
Ważniejsze filmy: „Wstręt" (1965), „Dziecko Rosemary" (1968), „Chinatown" (1974), „Lokator" (1976), „Frantic" (1988), „Pianista" (2002).
Frantic
Francja 1988 (Frantic)
Reż. Roman Polański
Grają: Harrison Ford, Betty Buckley, Emmanuelle Seigner
Znany amerykański kardiochirurg przyjeżdża - wraz z małżonką - do Paryża. Już pierwszego dnia jego żona zostaje porwana. Mężczyzna rozpoczyna żmudne, niebezpieczne i pełne niespodzianek poszukiwania. Suspens, dobre role, perfekcyjna realizacja.
18.11.07
Spotkanie VI – godz. 10.00
Joel & Ethan Coen
Bracia – Joel ur. 1854, Ethan ur. 1957 w Minneapolis. Znakomity duet amerykańskich filmowców – Joel reżyseruje, Ethan produkuje, wspólnie piszą secnariusze i zajmują się montażem. Częstro odwołują się do tradycji kina, trawestując znane motywy i konkretne dzieła, wyjaskrawiając konwencje.
Ważniejsze filmy: „Śmiertelnie proste" (1983), „Barton Fink" (1991), „Fargo" (1996), „Big Lebowski" (1998), „Bracie, gdzie jesteś?" (2000), „Człowiek, którego nie było" (2001).
Człowiek, którego nie było
USA 2001 (The Man Who Wasn t There)
Reż. Joel Coen
Grają: Billy Bob Thornton, Frances McDormand, James Gandolfini
Życie Eda, spokojnego mężczyzny po czterdziestce, przebiega bez specjalnych fajerwerków. Dzieli czas między pracę w zakładzie fryzjerskim a dom z wiecznie znudzoną żoną, którą podejrzewa o romans z własnym szefem. Gdy trafia mu się okazja zrobienia dobrego interesu, potrzebną do zainwestowania gotówkę postanawia zdobyć, szantażując kochanków...
01.12.07
Spotkanie VII – godz. 17.00
Nikita Michałkow
Ur. 1945 w Moskwie. Scenarzysta, reżyser, aktor, producent. Często sięga do XIX-wiecznej literatury rosyjskiej i jej atmosfery duchowej dekadencji. Jego filmy, pomimo rozmachu inscenizacyjnego, to subtelne, pogłębione psychologicznie portrety ludzkich wnętrz.
Ważniejsze filmy: „Niewolnica miłości" (1976), „Niedokończony utwór na pianolę" (1977), „Pięć wieczorów" (1979), „Urga" (1991), „Spaleni słońcem" (1994), „Cyrulik syberyjski" (1998).
Spaleni słońcem
Rosja/Francja 1994 (Utomlionnyje sołncem)
Reż. Nikita Michałkow
Grają: Nikita Michałkow, Oleg Mienszikow, Ingeborga Dapkunajte
Utrzymany w czechowowskiej atmosferze, „kipiący uczuciami" dramat psychologiczny rozgrywający się w Rosji lat trzydziestych. Zasłużony weteran wojny domowej pułkownik Kotow spędza wakacje z żoną i córką w swej podmoskiewskiej daczy...
02.12.07
Spotkanie VIII – godz. 10.00
Jim Jarmusch
Ur. 1953 w Akronie (USA). Scenarzysta, reżyser, aktor i muzyk. Czołowy przedstawiciel amerykańskiego kina niezależnego. Uprawia kino ascetyczne, mieszając style i konwencje, najczęściej unikając gwiazd, tłumu statystów, nagłych zwrotów akcji, feerii efektów specjalnych.
Ważniejsze filmy: „Nieustające wakacje" (1982), „Mystery Train" (1989), „Noc na Ziemi" (1991), „Truposz" (1995), „Ghost Dog: Droga samuraja" (1999), „Broken Flowers" (2005).
Kawa i papierosy
USA 2003 (Coffee and Cigarettes)
Reż. Jim Jarmusch
Grają: Roberto Benigni, Cate Blanchett, Steve Buscemi
Do trzech etiud zrealizowanych w latach 1986, 1989 i 1993 Jim Jarmusch dokręcił osiem nowych krótkich epizodów i tak powstała „Kawa i papierosy” - wersja pełnometrażowa. Ich bohaterowie palą papierosy, popijają kawę i rozmawiają, rozmawiają, rozmawiają...
12.01.08
Spotkanie IX – godz. 17.00
Carlos Saura
Ur. 1932 w Huesca. Scenarzysta i reżyser. Klasyk kina hiszpańskiego. Rozpoczyna od poetyki realistycznej, próbując pokazywać – bez zbędnego moralizowania - sprzeczności rodzimej rzeczywistości, by szybko uciec – z powodów cenzuralnych – do metaforyki, wyostrzając własne środki wyrazu w duchu bliskim Luisowi Buñuelowi.
Ważniejsze filmy: „Los Golfos" (1960), „Anna i wilki" (1973), „Nakarmić kruki" (1976), „Elizo, moje życie" (1977), „Carmen" (1983), „Tango" (1997).
Tango
Argentyna/Hiszpania 1997 (Tango)
Reż. Carlos Saura
Grają: Miguel Angel Sola, Cecilia Narova, Mia Maestro
Carlos Saura swe filmy poświęca głównie analizie hiszpańskiej rzeczywistości. Tym razem wybrał się jednak do Argentyny, by w Buenos Aires nakręcić obraz będący apoteozą tanga, które dla społeczeństw latynoskich i iberyjskich jest sposobem na życie i odczytywanie świata.
13.01.08
Spotkanie X – godz. 10.00
David Lynch
Ur. 1946 w Missouli (USA). Scenarzysta, reżyser, producent, aktor, malarz. Poczynione w młodości spostrzeżenie, że „tuż pod powierzchnią istnieje odmienny świat, a jeszcze inny, gdy zanurzasz się głębiej", stało się mottem całej jego – pełnej oniryzmu i suspensu – twórczości. Logikę przyczynowo-skutkową zastąpił w niej logiką pamięci.
Ważniejsze filmy: „Głowa do wycierania" (1977), „Człowiek słoń" (1980), „Dzikość serca" (1990), „Prosta historia" (1999), „Mulholland Drive" (2001), „Inland Empire" (2006).
Człowiek słoń
USA 1980 (The Elephant Man)
Reż. David Lynch
Grają: Anthony Hopkins, John Hurt, Anne Bancroft
Fascynująca i wzruszająca opowieść o Johnie Merricku, człowieku beznadziejnie zdeformowanym przez chorobę, a przy tym dobrym i inteligentnym. John Hurt znakomicie zagrał w niej walczącego o godność tytułowego bohatera.
23.02.08
Spotkanie XI – godz. 17.00
Wim Wenders
Ur. 1945 w Düsseldorfie. Scenarzysta, reżyser i producent. W młodości zafascynowany był muzyką rockową i sztuką amerykańską, zainteresowania te przeniósł do niemal wszystkich późniejszych realizacji. Często podejmuje temat samotności, atrofii uczuć bliskich Michelangelo Antonioniemu, z którym przyjaźnił się i współpracował.
Ważniejsze filmy: „Paris, Teksas" (1984), „Niebo nad Berlinem" (1987), „Lisbon Story" (1994), „Koniec przemocy" (1997), „Buena Vista Social Club" (1988), „Million Dollar Hotel" (2000).
Buena Vista Social Club
Niemcy/Wielka Brytania 1998 (Buena Vista Social Club)
Reż. Wim Wenders
Fascynujący dokument poświęcony grupie kubańskich muzyków, którzy przed laty grywali razem w jednym z hawańskich klubów. Teraz zbierają się znowu, by pomuzykować, mimo że większość ma dobrze po siedemdziesiątce. Nagrywają płytę i dają serię wspaniałych koncertów, m.in. w nowojorskim Carnegie Hall. „Zafascynowała mnie jedność ich wewnętrznych sylwetek i muzyki, którą tworzą. Zobaczyłem w nich autentyzm, wrażliwość i poczucie godności, jakie rzadko spotyka się dziś w tzw. artystycznym świecie" - mówi niemiecki reżyser.
24.02.08
Spotkanie XII – godz. 10.00
Michael Haneke
Ur. 1942 w Monachium. Austriacki scenarzysta i reżyser. Czołowy moralista współczesnego kina, choć w swych filmach ani nie pyta o przyczyny, ani nie podpowiada rozwiązań, stwierdzając jedynie okrutne fakty. Jego obrazy prowokują i szokują, opowiadają – nierzadko za pomocą drastycznych środków – o osamotnieniu, postępującej obojętności i zaniku uczuć.
Ważniejsze filmy: „Siódmy kontynent" (1988), „Wideo Benny ego" (1992), „Funny Games" (1997), „Kod nieznany" (2000), „Pianistka" (2001), „Ukryte" (2005).
Pianistka
Austria/Francja 2001 (La Pianiste)
Reż. Michael Haneke
Grają: Isabelle Huppert, Benoit Magimel, Annie Girardot
Historia skomplikowanego związku uczuciowego czterdziestoletniej nauczycielki muzyki i przypadkowo poznanego na jednym z koncertów studenta politechniki. Erika rozpaczliwie poszukuje miłości, satysfakcję seksualną czerpie jednak z podglądania innych kochanków.
29.03.08
Spotkanie XIII – godz. 17.00
Bernardo Bertolucci
Ur. 1941 w Parmie. Scenarzysta, reżyser i poeta. Zaczyna od awangardy, z biegiem lat zwraca się coraz bardziej ku kinu tradycyjnemu, pozostając jednak wierny jego autorskiej formule i swym lewicowym poglądom. „Realizacja filmu jest dla mnie najczęściej swoistą formą introspekcji" – wyznaje.
Ważniejsze filmy: „Przed rewolucją" (1964), „Konformista" (1970), „Ostatnie tango w Paryżu" (1972), „Ostatni cesarz" (1987), „Pod osłoną nieba" (1990), „Mały Budda" (1993).
Pod osłoną nieba
USA/Tunezja/Włochy 1990 (The Sheltering Sky)
Reż. Bernardo Bertolucci
Grają: Debra Winger, John Malkovich, Campbell Scott
Małżeństwo z dziesięcioletnim stażem przeżywa poważny kryzys uczuciowy. Próbując ratować rozpadający się związek, małżonkowie udają się na wspólną podróż w głąb Afryki, która staje się symboliczną wędrówką do granic własnego „ja".
30.03.08
Spotkanie XIV – godz. 10.00
Ken Loach
Ur. 1936 w Nuneaton. Brytyjski scenarzysta i reżyser. W swych filmach, w których opowiada o codziennych sprawach zwykłych ludzi, zawsze bierze w obronę człowieka, za całe zło obarczając winą wadliwy porządek społeczny. Łączy je szlachetny idealizm, wiara w człowieka i tęsknota za lepiej urządzonym światem.
Ważniejsze filmy: „Czekając na życie" (1967), „Kes" (1969), „Riff-Raff" (1991), „Wiatr w oczy" (1993), „Ziemia i wolność" (1995), „Jestem Joe" (1998), „Wiatr buszujący w jęczmieniu" (2006).
Wiatr buszujący w jęczmieniu
Wielka Brytania/Irlandia/Francja 2006 (The Wind that Shakes the Barley)
Reż. Ken Loach
Grają: Cillian Murphy, Padraic Delaney, Liam Cunningham
Damian porzuca karierę i w ślad za bratem wstępuje do partyzantki IRA. Jako lekarz będzie musiał zabijać ludzi, kiedy jednak dokona tego wyboru, będzie gotów bronić sprawy aż do śmierci. W Teddym, pozornie milczącym i zamkniętym w sobie, wszyscy widzą przywódcę. Władza, którą mu powierzono, utwierdza go w słuszności przekonań. Jest realistą, wierzącym w kompromis, a nie romantykiem gotowym umierać za idee.
26.04.08
Spotkanie XV – godz. 17.00
Istvan Szabó
Ur. 1938 w Budapeszcie. Scenarzysta i reżyser; jeden z założycieli słynnego Studia im. Bèli Balázsa. W swych pierwszych filmach opowiada o wchodzeniu młodych ludzi w dorosłe życie, w późniejszych – o wchodzeniu w historię, a precyzyjniej – o tym, jak historia w ludzkie życie niepostrzeżenie się wkrada.
Ważniejsze filmy: „Ja, twój syn" (1966), „Zaufać" (1979), „Mefisto" (1981), „Pułkownik Redl" (1984), „Hanussen" (1988), „Kropla słońca" (1999).
Mefisto
Węgry 1981 (Mephisto)
Reż: Istvan Szabo
Grają: Klaus Maria Brandauer, Rolf Hoppe, Ildiko Bansagi
Przejmująca opowieść o artyście pragnącym za wszelką cenę zrobić karierę, któremu przyszło żyć i tworzyć w systemie totalitarnym. Oscar dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego.
27.04.08
Spotkanie XVI – godz. 10.00
Quentin Tarantino
Ur. 1963 w Knoxville (USA). Scenarzysta, reżyser, aktor i producent. Od dziecka fascynował się kinem; przez długie lata pracował w wypożyczalni wideo. Zafascynowany filmami Sama Peckinpaha, gatunkowym kinem klasy B, zwłaszcza azjatyckimi obrazami akcji. Interesuje go pastisz, postmodernistyczna zabawa filmowymi konwencjami. Ważniejsze filmy: „Wściekłe psy" (1992), „Pulp Fiction" (1994), „Cztery pokoje" (1995), „Jackie Brown" (1997), „Kill Bill" (2003), „Grindhouse vol. 1 Death Proff" (2007).
Pulp Fiction
USA 1994 (Pulp Fiction)
Reż. Quentin Tarantino
Grają: John Travolta, Bruce Willis, Samuel L. Jackson, Uma Thurman
Nagrodzony Złotą Palmą na canneńskim festiwalu (1994) obraz Quentina Tarantino należy bez wątpienia do najciekawszych filmów ostatnich lat. Kluczem do jego zrozumienia jest brukowa powieść sensacyjna lat trzydziestych i czterdziestych określana potocznie terminem „pulp fiction". Bohaterami owej „literatury wagonowej" byli zazwyczaj płatni mordercy, członkowie mafii, prywatni detektywi, skorumpowani policjanci, uwodzicielskie „femme fatale". Tak jest i w przypadku filmu Quentina Tarantino, znakomicie opowiedzianego, z poczuciem humoru i odpowiednim dystansem.
24.05.08
Spotkanie XVII – godz. 17.00
Mike Leigh
Ur. 1943 w Salford pod Manchesterem. Scenarzysta, reżyser, dramaturg. Bystry obserwator rzeczywistości. W dążeniu do maksymalnego realizmu wypracował charakterystyczną metodę pracy z aktorem polegającą na pracy bez scenariusza i długotrwałym wspólnym budowaniu roli na zasadzie improwizacji.
Ważniejsze filmy: „Ponure chwile" (1971), „Życie jest słodkie" (1990), „Nadzy" (1993), „Sekrety i kłamstwa" (1996), „Wszystko albo nic" (2002), „Vera Drake" (2004).
Vera Drake
Wielka Brytania 2004 (Vera Drake)
Reż. Mike Leigh
Grają: Imelda Staunton, Philip Davis, Peter Wight
Vera jest sprzątaczką, kochającą żoną i wzorową matką. Stara się także pomagać młodym kobietom w usuwaniu niechcianej ciąży. Nie robi tego z chęci zysku, ale by ulżyć ich ciężkiemu losowi. W wyniku powikłań poaborcyjnych jedna z dziewczyn trafia do szpitala. Policja wszczyna dochodzenie, Vera trafia do aresztu...
25.05.08
Spotkanie XVIII – godz. 10.00
Luc Besson
Ur. 1959 w Paryżu. Scenarzysta, reżyser i producent. Zaczynał od kina autorskiego, poszukując uparcie własnego charakteru filmowego pisma, z czasem coraz bardziej przechodząc na pozycje komercyjne. Interesuje go kino gatunków, pastisz, postmodernistyczna zabawa.
Ważniejsze filmy: „Wielki błękit" (1988), „Nikita" (1990), „Atlantis" (1991), „Leon zawodowiec" (1994), „Piąty element" (1997), „Joanna d Arc" (1999).
Leon zawodowiec
Francja 1994 (Leon)
Reż. Luc Besson
Grają: Jean Reno, Natalie Portman, Gary Oldman
Tytułowy bohater to zawodowy morderca wykonujący bez zmrużenia oka kolejne zlecenia. Pewnego dnia postanawia zaopiekować się mieszkającą w sąsiedztwie 12-letnią dziewczynką, której rodzina padła ofiarą gangu kierowanego przez skorumpowanego policjanta.
28.06.08
Spotkanie XIX – godz. 17.00
Agnieszka Holland
Ur. 1948 w Warszawie. Scenarzystka i reżyserka. Czołowa przedstawicielka kina moralnego niepokoju. Po wprowadzeniu stanu wojennego nie wróciła do kraju, realizując filmy we Francji, a następnie w USA. Często porusza kontrowersyjne wątki związków międzyludzkich, wyobcowania społecznego i kwestii politycznych oraz religijnych. Ważniejsze filmy: „Aktorzy prowincjonalni" (1978), „Gorączka" (1980), „Kobieta samotna" (1981), „Europa, Europa" (1990), „Całkowite zaćmienie" (1995), „Kopia mistrza" (2005).
Kopia mistrza
USA 2005 (Copying Beethoven)
Reż. Agnieszka Holland
Grają: Ed Harris, Diane Kruger, Joe Anderson
Wiedeń, rok 1824. 23-letnia Anna Holtz, studentka konserwatorium muzycznego, dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności zaczyna pracę u Ludwiga van Beethovena. Maestro przyjmuje ją jako swoją kopistkę i tak rozpoczyna się niezwykła znajomość, która odmieni życie obojga. To burzliwy czas w życiu wielkiego kompozytora. Beethoven zmaga się z głuchotą, samotnością i problemami rodzinnymi. Wszystko to staje się inspiracją do stworzenia słynnej IX Symfonii.
29.06.08
Spotkanie XX – godz. 10.00
Peter Weir
Ur. 1944 w Sydney. Scenarzysta i reżyser. Jeden z czołowych przedstawicieli odnowy kina australijskiego w latach 70. Od początku lat 80. pracuje w USA. Jego obrazy – pełne suspensu i emocji - są często pochwałą pierwiastka irracjonalnego, idealizowaniem „dzikości", naturalności, pierwotnej niewinności.
Ważniejsze filmy: „Piknik pod Wiszącą Skałą" (1975), „Ostatnia fala" (1977), „Galipoli" (1981), „Świadek" (1985), „Stowarzyszenie Umarłych Poetów" (1989), „Truman Show" (1998).
Pikinik pod Wiszącą Skałą
Australia 1975 (Picnic at Hanging Rock)
Reż. Peter Weir
Grają: Rachel Roberts, Dominic Guard, Jacki Weaver
Grupa dziewcząt wybiera się na wycieczkę w góry. Trzy uczennice wraz z opiekunką odłączają się od reszty. Powraca - w szoku - tylko jedna, pozostałe znikają bez śladu. Pełne poezji i tajemniczości, bez wątpienia największe dzieło kina australijskiego.
Opracowanie projektu.: Jerzy Armata
|