Akademia Filmowa to 10-cio miesięczny skondensowany kurs z zakresu krytyki, historii i teorii filmu skierowany do kinomanów, zwłaszcza tych, którzy później zamierzają pogłębić zdobytą wiedzę na uniwersyteckich studiach filmoznawczych czy w szkołach filmowych.
Całość programu przedstawiona zostanie w dwudziestu dwugodzinnych wykładach, z których każdy ilustrowany będzie filmami uznanymi za najwybitniejsze w dziejach kina.
Zajęcia odbywać się będą w Tarnowskim Centrum Kultury w jeden weekend miesiąca
(w sobotę i niedzielę) , a poprowadzi je krytyk filmowy, Jerzy Armata, dziennikarz “Gazety Wyborczej”.
Zapisy do udziału w Akademii i opłatę w wysokości 30,- zł przyjmowane są do 20 października w Biurze Obsługi TCK – Rynek 5 (ilość miejsc ograniczona).
Więcej szczegółów już niebawem.
Członkowie Akademii dodatkowo uzyskają zniżkę przy zakupie karnetu na Tarnowską Nagrodę Filmową oraz przy zakupie biletów na projekcje cyklu „Czwarty ekstra Film”.
TEMATY I TERMINY WYKŁADÓW AKADEMII FILMOWEJ:
21 października, godz. 17.00
Geneza i narodziny kina, pierwsze lata rozwoju
Istota kina. Kino wobec innych sztuk. Geneza kina. Narodziny kinematografu. Bracia Lumiere. Georges Melies. Kino jarmarczne. Początki kina gatunków. Film d art.
”Casablanca”
(Casablanca) USA 1943 Sc. (wg sztuki “Everybody Comes to Rick s” Murraya Burnetta i Joan Alison): Julius J. Epstein, Philip G. Epstein, Howard Koch Reż.: Michael Curtiz Zdj.: Arthur Edeson Muz.: Max Steiner Wyk.: Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Claude Rains, Paul Henreid, Sydney Greenstreet
Jeden z najsłynniejszych filmów w dziejach kina. Melodramatyczna opowieść rozegrana w scenerii francuskiego Maroka podczas II wojny światowej. Prowadzący tu amerykańską restaurację Rick Blaine spotyka dawną ukochaną, która wraz z mężem, zbiegłym z okupowanej przez Niemców Europy, chce się przedostać do neutralnej Lizbony. Oscar dla najlepszego filmu roku.
22 października, godz. 10.00
Czasy kina niemego i przełomu dźwiękowego
David W. Griffith. Szkoła szwedzka. Ekspresjonizm niemiecki. Awangardy francuskie i rosyjskie. Sergiej Eisenstein. Wsiewołod Pudowkin. Aleksander Dowżenko. Star-system. Przełom dźwiękowy.
”Deszczowa piosenka”
(Singin in the Rain) USA 1952 Sc. Betty Comden, Adolph Green Reż.: Gene Kelly, Stanley Donen Zdj.: Harold Rosson Muz.: Nacio Herb Brown Wyk.: Gene Kelly, Donald O’Connor, Debbie Peynolds, Jean Hagen, Millard Mitchell
Jeden z najlepszych musicali w dziejach kina. Jego akcja rozgrywa się pod koniec lat dwudziestych, u schyłku kina niemego. Para gwiazdorów staje przed poważnym problemem: dostosują się do wymogów kina dźwiękowego albo nagle dobiegnie końca ich doskonale rozwijająca się kariera. Wdzięk, dowcip, bezpretensjonalność.
18 listopada, godz. 17.00
Środki wyrazowe kina
Kino jako sztuka, rozrywka, dokument. Twórcy “wierzący w obraz” i twórcy “wierzący w rzeczywistość”. Plany filmowe. Kąty i punkty widzenia kamery. Ruchy kamery. Montaż. Oświetlenie. Dźwięk. Aktor. Scenografia.
”Powiększenie”
(Blow-Up) Wielka Brytania 1967 Sc. (wg opowiadania “Babie lato” Julia Cortazara): Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra Reż.: Michelangelo Antonioni Zdj.: Carlo Di Palma Muz.: Herbert Hancock Wyk.: David Hemmings, Vanessa Redgrave, Peter Bowles, Sarah Miles, John Castle
Zainspirowana opowiadaniem argentyńskiego Julio Cortazara historia londyńskiego fotografa, który przypadkowo wpada na trop zagadkowego morderstwa, nakręcona przez włoskiego mistrza za angielskie pieniądze. Przenikliwe studium ludzkiej obojętności. Grand Prix - Złota Palma canneńskiego festiwalu (1967).
19 listopada, godz. 10.00
Włochy - zaczęło się od neorealizmu...
Włoskie kino monumentalne. Neorealizm - teoria i praktyka. Wielka czwórka: Michelangelo Antonioni, Federico Fellini, Pier Paolo Pasoloni, Luchino Visconti. Krajobraz po kinie mistrzów.
”Śmierć w Wenecji”
(Morte a Venezia) Włochy 1971 Sc. (wg opowiadania Tomasza Manna): Luchino Visconti, Nicola Badalucco Reż.: Luchino Visconti Zdj.: Pasquale De Santis Muz.: Gustav Mahler Wyk.: Dirk Bogarde, Romolo Valli, Nora Ricci, Bjorn Andersen, Silvana Mangano
Do Wenecji przybywa Gustaw Aschenbach, światowej sławy kompozytor. Jest chory, zgorzkniały i zmęczony. Starzeje się, coraz bardziej ciąży mu bagaż niezbyt udanego życia, coraz mocniej doskwiera samotność. Wśród hotelowych gości zwraca jego uwagę pewna polska rodzina, a zwłaszcza Tadzio, młody chłopiec o wyjątkowej urodzie...
2 grudnia, godz. 17.00
Francja - od nowej fali do Jean-Pierre a Jeuneta
Realizm poetycki. Nowa fala - manifesty i praktyka. Wielka trójka: Jean-Luc Godard, Francois Truffaut, Claude Chabrol. Autorskość na bocznym torze, komercja triumfuje.
"Kobieta i mężczyzna"
(Un homme et une femme) Francja 1966 Sc.: Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven Reż.: Claude Lelouch Zdj.: Claude Lelouch Muz.: Francis Lai Wyk.: Jean Trintignant, Anouk Aimee, Valerie Lagrange, Pierre Barouch
On jest kierowcą rajdowym, ona - filmową script-girl. Oboje niedawno owdowieli, jego żona popełniła samobójstwo, jej mąż zginął tragicznie. Niezwykle atrakcyjna wizualnie - i muzycznie - opowieść o miłości ludzi dojrzałych, którzy wprawdzie jeszcze “pół życia” mają przed sobą, ale ciągle odczuwają ślady przeszłych, traumatycznych przeżyć. Oscar dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, grand prix canneńskiego festiwalu (1966).
3 grudnia, godz. 10.00
Anglia - od młodych gniewnych do starych...
Z dokumentu do fabuły. Młodzi gniewni - Tony Richardson, Karel Reisz, Lindsay Anderson. Ku Ameryce. Kino wrażliwości społecznej.
”Bullit”
(Bullit) USA 1968 Sc. (wg powieści Roberta L. Pike a “Mute Witness”): Alan R. Trustman, Harry Kleiner Reż.: Peter Yates Zdj.: Wiliam A. Fraker Muz.: Lalo Schifrin Wyk.: Steve Mc Quenn, Robert Vaughn, Jacqueline Bisset, Don Gordon
Policyjny agent ma chronić jedynego świadka w procesie przeciwko skorumpowanym urzędnikom. Gdy podopieczny ginie, nie pozostaje mu nic innego jak podjęcie własnego śledztwa, prowadzącego wprost do... jego zwierzchników. Najlepsze w dziejach kina sceny pościgów samochodowych. Oscar za montaż. Tym filmem znany angielski reżyser zadebiutował w Ameryce. I tam już pozostał.
13 stycznia, godz. 17.00
Polska szkoła filmowa
Jak to przed wojną bywało. Pierwsze filmy powojenne. Szkoła polska - Andrzej Wajda, Andrzej Munk, Jerzy Kawalerowicz. Krajobraz po szkole - mała stabilizacja.
”Popiół i diament”
Polska 1958 Sc. (wg powieści Jerzego Andrzejewskiego): Jerzy Andrzejewski, Andrzej Wajda Reż.: Andrzej Wajda Zdj.: Jerzy Wójcik Muz.: Filip Nowak, Adam Pawlikowski Wyk.: Zbigniew Cybulski, Ewa Krzyżewska, Adam Pawlikowski, Wacław Zastrzeżyński, Bogumił Kobiela
Czołowe dzieło szkoły polskiej. Ekranizacja znanej powieści Jerzego Andrzejewskiego; obraz konfliktów politycznych i moralnych roku 1945 zawarty w tragedii młodego akowca, mającego wykonać rozkaz sprzeczny z jego sumieniem. Wspaniała rola Zbigniewa Cybulskiego.
14 stycznia, godz. 10.00
Kino moralnego niepokoju
Zaczęło się od Wajdy i Zanussiego. Kino moralnego niepokoju - Krzysztof Kieślowski, Agnieszka Holland, Felks Falk, Janusz Kijowski. Zdążyć przed stanem wojennym.
”Wodzirej”
Polska 1977 R Sc.: Feliks Falk Reż.: Feliks Falk Zdj.: Edward Kłosiński Muz.: Jan Kanty Pawluśkiewicz Wyk.: Jerzy Stuhr, Michał Tarkowski, Sława Kwaśniewska, Ewa Kolasińska, Wiktor Sadecki
Sztandarowe dzieło kina moralnego niepokoju. Lutek Danielak jest pracownikiem “Estrady". Obsługuje imprezy dla dzieci i rencistów, prowadzi programy artystyczne w nocnych lokalach oraz maturalne bale. Nagle staje przed wielką szansą; potrzebny jest wodzirej do poprowadzenia prestiżowego balu w nowym hotelu “Lux". Konkurencja jest jednak ogromna. Trzeba walczyć.
10 lutego, godz. 17.00
Wielcy autorzy kina
Ingmar Bergman, Luis Bunuel, Milos Forman - iść własną drogą.
"Człowiek z księżyca"
USA 1999 (Man on the Moon) S.: Scott Alexander, Larry Karaszewski Reż.: Milos Forman Zdj.: Anastas N. Michos Muz.: Peter Buck Wyk.: Jim Carrey, Danny DeVito, Courtney Love, George Shapiro, Paul Giamatti, Vincent Schiavelli
Kolejne - po “Hair", “Locie nad kukułczym gniazdem", “Ragtime" - spojrzenie na Amerykę niegdysiejszego mistrza czeskiej nowej fali, od ponad trzydziestu lat mieszkającego i tworzącego w Stanach Zjednoczonych. Tym razem Milos Forman spogląda oczyma Andy ego Kaufmana, popularnego telewizyjnego komika lat siedemdziesiątych.
11 lutego, godz. 10.00
Wielcy autorzy kina
Akira Kurosawa, Andriej Tarkowski, Stanley Kubrick - najważniejszy własny charakter pisma
”Mechaniczna pomarańcza”
(A Clockwork Orange) Wielka Brytania 1971 Sc. (wg powieści Anthony ego Burgessa: Stanley Kubrick Reż.: Stanley Kubrick Zdj.: John Alcott Muz.: Walter Carlos Wyk.: Malcom McDowell, Patrick Magee, Adrienne Corri, Warren Clarke, John Clive
Ekranizacja bestsellerowego opowiadania Anthony ego Burgessa. Alex, młody chłopak, nie może sobie znaleźć miejsca w bezdusznym, zbiurokratyzowanym społeczeństwie. Ucieczki szuka w siejącej wokół spustoszenie grupie anarchistów. Poddany więziennej resocjalizacji traci resztki wrażliwości.
17 lutego, godz. 17.00
Amerykańskie kino gatunków
Kino gatunków - geneza i istota. Fantazja i rzeczywistość. Straszno i śmieszno. Amerykański świat: western i musical. W Europie i gdzie indziej.
”Rio Bravo”
(Rio Bravo) USA 1959 Sc.: Jules Furthman, Leigh Brackett Reż.: Howard Hawks Zdj.: Russell Harlan Muz.: Dimitri Tiomkin Wyk.: John Wayne, Dean Martin, Ricky Nelson, Angie Dickinson, Walter Brennan
Jeden z najlepszych klasycznych westernów w dziejach kina. Szeryf usiłuje przeszkodzić bandzie złoczyńców w uwolnieniu mordercy znajdującego się w miejskim więzieniu. Pomagają mu w tym jedynie - były zastępca, mający solidne problemy z alkoholem, przypadkowo poznana dziewczyna oraz młody kowboj, pragnący za wszelką cenę udowodnić swą dorosłość i męskość. Aktorski koncert.
18 lutego, godz. 10.00
Wielcy Amerykanie
Orson Welles - rewolucja w kinie. Francis Ford Coppola - Włoch w Ameryce. Robert Altman - “prawdziwy” Amerykanin.
„Bonnie and Clyde”
(Bonnie and Clyde) USA 1967 Sc.: David Newman, Robert Benton Reż.: Arthur Penn Zdj.: Burnett Guffey Muz.: Charles Strous Wyk.: Warren Beatty, Faye Dunaway, Gene Hackman, Michael J. Pollard, Estelle Persons, Gene Wilder
Osadzona w latach trzydziestych - utrzymana w poetyce gangsterskiej ballady - nostalgiczna opowieść o parze słynnych kochanków, która specjalizowała się w okradaniu okolicznych banków. Oscar dla Estelle Persons za rolę drugoplanową oraz Burnetta Guffeya za zdjęcia. Jej bohaterowie, wybierając życie w anarchistycznej swobodzie, stanowią wyraźny forszpan młodzieżowej kontrkultury.
10 marca, godz. 17.00
Kino rosyjskie i środkowoeuropejskie
Kino - najważniejsza ze sztuk: od “Iwana Groźnego” do “Pokuty”. Czeska nowa fala. Miklos Jancso Marta Meszaros, Istvan Szabo i inni. Bałkański kocioł.
„Kola”
(Kolja) Czechy/Francja/Wielka Brytania 1996 Sc. (na podst. książki Pavela Taussiga): Zdenek Sverak Reż.: Jan Sverak Zdj.: Vladimir Smutny Muz.: Ondrej Soukup Wyk.: Zdenek Sverak, Andrej Chalimov, Libuse Safrankova, Ondrej Vetchy, Stella Zazvotkova
Praga, rok 1989. Brawurowa komedia o niezwykłej przyjaźni czeskiego dysydenta i pięcioletniego rosyjskiego chłopczyka. Jej bohater - wiolonczelista - właśnie został wyrzucony z filharmonii i dorabia, grając na pogrzebach. Zawiera fikcyjne małżeństwo z Rosjanką, której jest ono niezbędne do otrzymania czeskiego obywatelstwa... Oscar dla najlepszego filmu zagranicznego (1966).
11 marca, godz. 10.00
Kino azjatyckie i australijskie
Japonia - kino gatunków, kino autorów. Chiny, Korea, Iran - nowe interesujące kinematografie. Bollywoodzka inwazja. Kino Antypodów.
”Mad Max”
(Mad Max) Australia 1979 Sc.: James McCausland, George Miller Reż.: George Miller Zdj.: David Eggby Muz.: Brian May Wyk.: Mel Gibson, Joanne Samuel, Hugh Keays Byrne, Steve Bisley, Tim Burns
W najeżonej niebezpieczeństwami niedalekiej przyszłości, kiedy społeczeństwo znalazło się w stanie totalnego rozkładu, pewien samotny policjant usiłuje rozprawić się z groźną bandą złoczyńców. Ten, nakręcony w dalekiej Australii - niewielkim nakładem środków - film, stał się klasykiem gatunku, wyznaczającym w kinie science fiction nowe drogi i możliwości.
21 kwiecień, godz. 17.00
Kino dokumentalne na świecie
Pojęcie i rodzaje filmowego dokumentu. Robert Flaherty. Dżiga Wiertow. Szkoła brytyjska. Cinema verite. Nowe technologie - nowe spojrzenia.
”Odessa... Odessa!”
(Odessa... Odessa!) Francja/Izrael 2004 Sc.: Michale Boganim Reż.: Michale Boganim Zdj.: Jakob Ihre
Dokumentalna podróż z nostalgicznej ukraińskiej Odessy poprzez zamieszkaną przez emigrantów Małą Odessę w Nowym Jorku aż po Ashdod w Izraelu, dokąd część społeczności żydowskiej uciekła w nadziei na powrót do Syjonu. Odessa ze wspomnień i marzeń bohaterów staje się miejscem idealnym, w którym spełniają się sny o wolności i szczęściu.
22 kwiecień, godz. 10.00
Polskie kino dokumentalne
Dokument przedwojenny. Czarna seria. Cierpliwe oko Kazimierza Karabasza. Dokumenty Krzysztofa Kieślowskiego. Od rejestracji do “dokumentalnej kreacji” (Marcel Łoziński, Wojciech Wiszniewski).
Zestaw filmów krótkometrażowych:
„Muzykanci”
Polska 1960 reż.: Kazimierz Karabasz Zdj.: Stanisław Niedbalski
“Cierpliwe oko” kamery Kazimierza Karabasza przygląda się próbie amatorskiej orkiestry tramwajarzy.
„Elementarz”
Polska 1976 Reż.: Wojciech Wiszniewski Zdj.: Janusz Zieliński
Stan świadomości społecznej Polaków lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Autor zespala tu symboliczny obraz alfabetu i tkwiącym głęboko w tradycji narodowej wierszem “Kto ty jesteś?”
”Gadające głowy”
Polska 1980 Reż. Krzysztof Kieślowski
Ludzie w różnym wieku i różnych zawodów odpowiadają na pytania: kim są i czego pragną. Jeden z najlepszych krótkich dokumentów Krzysztofa Kieślowskiego.
”Wszystko może się przytrafić”
Polska 1994 reż.: Marcel Łozinski Zdj.: Arthur Reinhart
Sześcioletnie dziecko nawiązuje w parku znajomości z siedzącymi na ławkach starymi ludźmi. Konfrontacja doświadczeń osiemdziesięciolatków z dziecięcą naiwnością i ciekawością świata.
”Nasiona”
Polska 2005 Reż.: Wojciech Kasperski Zdj.: Szymon Lenkowski
Przejmująca opowieść o małżeństwie mieszkającym w chacie na uboczu wioski otoczonej łańcuchem ałtajskich gór. Kiedyś doszło tu do ogromnej tragedii...
5 maja, godz. 17.00
Kino animowane na świecie
Pojęcie i rodzaje animacji. Max Fleischer. Walt Disney, naśladowcy i kontynuatorzy. Nie tylko Disney - animowane kino autorskie (Jan Svankmajer, bracia Quay, Jurij Norstein)
”Tom i Jerry- najsłynniejsze potyczki”
USA 2000 Reż.: William Hanna, Jospeh Barbera
Kot Tom i myszka Jerry to bez wątpienia jeden z najsłynniejszych duetów w dziejach kina. Filmy z ich udziałem opierają się na popularnym przysłowiu, które mówi, że “kto się lubi, ten się czubi”. Tom uwielbia siłowe rozwiązania, zaś Jerry zdecydowanie bardziej pracuje głową... Ich filmowe potyczki przyniosły aż siedem oscarowych statuetek.
6 maja, godz. 10.00
Polski film animowany
Karol Irzykowski - refleksja teoretyczna. Zaczęło się od Lenicy i Borowczyka. Polska szkoła animacji. Różne techniki animacyjne: od non-camery Juliana Józefa Antonisza, poprzez komputery Zbigniewa Rybczyńskiego po gliniane tabliczki Piotra Dumały.
„Anima”
6 odcinków poświęconych twórczości: Witolda Giersza, Mirosława Kijowicza, Ryszarda Czekały, Juliana Józefa Antonisza, Aleksnadra Sroczyńskiego, Piotra Dumały. Sc. i reż.: Jerzy Armata Zdj.: Henryk Kępa, Piotr Trela
“Anima” to cykl autorski Jerzego Armaty złożony z 34 odcinków - zrealizowany przez krakowską firmę TOProduction w latach 2000-2002 na zlecenie TVP Polonia - przedstawiający dorobek czołowych przedstawicieli polskiej animacji.
16 czerwca, godz. 17.00
Polskie kino współczesne
Kino po transformacji ustrojowej. Mówić własnym językiem (Marek Koterski, Andrzej Barański, Grażyna Kędzierzawska, Krzysztof Krauze) czy rzucić się w wir komercji? Kino - widzowie - krytyka.
”Dzień świra”
Polska 2002 Sc.: Marek Koterski Reż.: Marek Koterski Zdj.: Jacek Bławut Muz.: Jerzy Satanowski Wyk.: Marek Kondrat, Janina Traczykówna, Michał Koterski, Joanna Sienkiewicz, Piotr Machalica
Jeden dzień z życia Adasia Miauczyńskiego, dla którego każda chwila to istne piekło. Cierpi on na “natręctwa” życia codziennego, nie akceptuje siebie i choć marzy o wielkiej miłości, tak naprawdę nie ma na nią odwagi. Na dodatek codzienne kontakty z ludźmi wywołują w nim agresję. Grand Prix gdyńskiego festiwalu (2002).
17 czerwca, godz. 10.00
Krytyka filmowa
Jak napisać recenzję, felieton, esej, przeprowadzać wywiad? A także, jak przygotować prelekcję do filmu, prowadzić spotkanie z reżyserem, itp.
”Niebezpieczne związki”
(Dangerous Liasons) USA 1988 Sc. (wg powieści Choderlosa de Laclosa i sztuki Christophera Hamptona): Christopher Hampton Reż.: Stephen Frears Zdj.: Philippe Rousselot Muz.: George Fenton Wyk.: Glenn Close, John Malkovich, Michelle Pfeiffer, Swoosie Kurtz, Keanu Reeves
Efektowna ekranizacja znanej powieści Choderlosa de Laclosa. Pełna zawiłości, intryg i uczuciowych wielokątów opowiastka z życia francuskiej arystokracji XVIII wieku. Aktorski koncert. Oscar dla Christophera Hamptona za najlepszy scenariusz adaptowany (1988).
Opracowanie koncepcji i programu akademii, prowadzenie zajęć: Jerzy Armata
Zastrzegamy, że repertuar Akademii Filmowej może ulec nieznacznym zmianom.
Jerzy Armata - krytyk filmowy, dziennikarz, wiceprezes krakowskiego oddziału Stowarzyszenia Filmowców Polskich, selekcjoner i juror wielu festiwali, autor telewizyjnych cyklów poświęconych filmom krótkometrażowym (m.in. “Dwóch ludzi z filmem”, “Anima”, “Małe kino”). Laureat Nagrody SFP za publikacje poświęcone polskiemu filmowi animowanemu. Autor monografii “Studio Filmów Animowanych w Krakowie”, współtwórca licznych encyklopedii, leksykonów i katalogów o tematyce filmowej.
|