Animowana adaptacja powieści Luca Bessona z głosami gwiazd muzyki - Madonny, Davida Bowie, Snoop Doga. 10-letni Artur staje oko w oko z bezwzględnym przedsiębiorcą, pragnącym zagarnąć piękny dom babci chłopca. Zadanie uratowania domu jest trudne, ale Artur liczyć może na pomoc Minimków. Jego dziadek, który zaginął przed laty w tajemniczych okolicznościach, zostawił mu bowiem księgę ze wskazówką jak trafić do niezwykłej krainy malutkich stworków.
Film z polskim dubbingiem.
Jak każdy dziesięciolatek, Artur (Freddie Highmore) jest zafascynowany wieczornymi opowieściami Babci (Mia Farrow). Jego sny wypełniają wojownicy afrykańskich plemion i niezwykłe wynalazki opisane w prastarej magicznej księdze należącej do Dziadka, który kilka lat wcześniej zniknął w tajemniczych okolicznościach.
Kiedy chłopiec zaczyna samodzielnie zgłębiać tajniki magicznej księgi, odkrywa, że Dziadek zostawił wskazówki, jak odnaleźć skarb ukryty w ogrodzie. Co więcej, odkrywa podziemny świat malutkich, niewidocznych gołym okiem stworzeń – Minimków.
Artur odważnie postanawia iść w ślady Dziadka i dostać się do świata Minimków, aby na własne oczy zobaczyć i zbadać 7 podziemnych królestw. Jednak, aby to uczynić musi się skurczyć i zostać... Minimkiem!
Mały chłopiec, który wchodzi do świata elfów – to był pierwotny pomysł, na którym zbudowano film. Motyw ten, autorstwa Patrice i Celine Garcia, natychmiast zainspirował Luca Bessona. Przed napisaniem scenariusza, Besson napisał i wydał książkę „Artur i Minimki”, opartą na oryginalnym pomyśle Celine Garcia i ilustrowaną przez Patrice Garcia. Następnie pojawiły się kolejne części: „Artur i Zakazane Miasto”, „Zemsta Maltazara” oraz „Artur i wojna Dwóch Światów”. Scenariusz filmu oparto na dwóch pierwszych częściach książki, przetłumaczonej na 24 języki i sprzedanej w samej tylko Francji w nakładzie miliona egzemplarzy.
W Marzeniu od 19 do 25 stycznia 2007 na seansach o 10.30!
Zwiedź dom Artura i krainę Minimków
Informacje o produkcji:
POMYSŁ
1999. Luc Besson i koproducent Emmanuel Prevost postanowili nakręcić film inspirowany zdjęciami Patrice’a Garcii. Prevost zaproponował wciągnięcie do współpracy BUF Cie, firmy znanej ze swoich osiągnięć w dziedzinie foto-realistycznych efektów specjalnych w animacji 3D.
PILOT
2001. Nakręcenie fragmentu pilotażowego dla przetestowania procesu produkcyjnego filmu. Budowa pierwszych dużych planów w studiu St. Queen pod Paryżem.
STUDIO
2002. Pierre Buffin, z wykształcenia architekt, znajduje w Pantin pod Paryżem obiekt, który pomieści wszystkich twórców filmu (specjaliści od animacji 2D, 3D, modelarze). Ekipy wprowadzą się tam za 2 lata.
2D
2002. Przez kolejne 3 lata, artyści 2D tworzą oszałamiający świat baśni.
STORY-BOARDY
2003. Patrice Garcia rozrysowuje storyboardy do filmu, które staną się podstawowym narzędziem dla BUF w rozpisaniu harmonogramu i budżetu animacji 3D.
UJĘCIA
2003. Specjaliści 3D projektują postaci filmu – proces ten w niektórych przypadkach będzie trwał do ostatnich miesięcy realizacji filmu.
FILMOWANIE AKTORÓW – „ŚCIĄGAWKI” ŻYWEJ AKCI
Przy użyciu wynalezionej przez BUF techniki video- rejestracji ruchu, Luc Besson może zastosować swoje doświadczenie w reżyserowaniu filmów fabularnych do realizacji sekwencji animowanych. Filmowana jest grupa aktorów odgrywająca scenkę ze story-boardu oraz nagrywany jest tymczasowy dźwięk. Ten materiał wykorzystany jest do tworzenia animacji 3D.
MAKIETY 3D i DEKORACJE
Większość planów 3D stworzono przy współpracy scenografów, którzy budowali makiety oraz artystów 3D, którzy dekoracje fotografowali i poddawali obróbce 3D.
REALIZACJA SEKWENCJI FABULARNYCH
Wiosna 2005. Besson filmuje sekwencje fabularne z udziałem Mii Farrow i Freddiego Highmora. Pod koniec roku specjaliści od animacji dostarczają pierwotną wersję filmu.
POST PRODUKCJA
2006. Nagrywanie głosów i muzyki, miksowanie filmu.
225 osób liczyła ekipa zajmująca się animacją w siedzibie głównej w Pantin. Dla wszystkich była to pierwszy pełnometrażowy film animowany, a dla 200 osób była to w ogóle pierwsza praca.
27 miesięcy zajęła produkcja sekwencji animowanych
Wiosną 2005 Luc Besson rozpoczął zdjęcia do scen fabularnych. Zdjęcia trwały 6 tygodni i uczestniczyli w nich: autor scenografii Hugues Tissandier, kostiumów - Olivier Beriot i zdjęć - Thierry Arbogast.
Plenery w Normandii miały udawać Smalltown w USA, we wczesnych latach 60. Aby uzyskać efekt „wizerunku z pocztówki”, projektant kostiumów Olivier Beriot szukał inspiracji w ilustracjach z tamtego okresu, np. reklam „Dom idealny”, w których można było podpatrzyć np. babcię gotującą z wnukami. Bazowano też na twórczości Normana Rockwella oraz zamieszczonych w internecie historycznych zdjęciach rodzinnych.
Scenograf Hugues Tissandier przeszukiwał różne źródła, aby wiarygodnie odtworzyć amerykańskie małe miasteczko, typową zapadłą dziurę.
reżyseria: Luc Besson
scenariusz: Luc Besson
aktorzy:
Freddie Highmore :Artur (głos)
Mia Farrow :Babcia Artura (głos)
Madonna :Księżniczka Selenia (głos)
David Bowie :Maltazard (głos)
Snoop Dogg :Max (głos)
Penny Balfour :Matka Artura (głos)
Doug Rand :Ojciec Artura (głos)
Ron Crawford :Archibald (głos)
Adam LeFevre :Davido (głos)
Saul Jephcott :Policjant (głos)
Toinette Laquière :Księżniczka Selenia
zdjęcia: Thierry Arbogast, Dominique Delguste
muzyka: Eric Serra
scenografia: Hugues Tissandier, Patrice Garcia
producent: Luc Besson, Emmanuel Prévost
reżyser dubbingu PL: Joanna Wizmur
polski dubbing:
Kajetan Lewandowski :Artur
Joanna Brodzik :Księżniczka Selenia
Daniel Olbrychski :Maltazard
Michał Milowicz :Max
Gabriela Kownacka :Babcia Artura
Jacek Braciak
produkcja: Francja , USA
gatunek: Animacja, Familijny
data premiery: 2007-01-05 (Polska) , 2006-11-29 (Świat)
czas trwania: 102 min
dyst.: Monolith
|