|
sprawdź repertuar na dzień:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
20 TNF
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tarnowskie Centrum Kultury
|

|
ul. Rynek 5
33-100 Tarnów
POLAND
tel/fax:+48 14 6 888 888
email: tck@tck.pl
Kino Marzenie
ul. Staszica 4
33 - 100 Tarnów
POLAND
tel/fax:+48 14 6 888 885
email: kino@tck.pl
|
|
|
|
|
|
|
20 TNF / NOC Z PKF
|
|
|

|
Wszystkich kinomanów zapraszamy na
„NOC Z POLSKĄ KRONIKĄ FILMOWĄ”
12 maja o godz. 21.30 w kinie Marzenie zostaną zaprezentowane archiwalne, wybrane Kroniki Filmowe, które do przełomu lat 80tych i 90tych były stałym, propagandowym elementem każdego seansu filmowego.
Historia kina zaczęła się od kroniki. Pierwsze filmy braci Lumiere to były właśnie kroniki.
Właściwy początek Polskiej Kroniki Filmowej datuje się na roku 1943. Wówczas to apel Wandy Wasilewskiej do I Dywizji Wojksa Polskiego, formowanej w Siedlcach n/Oką, zgłosili się polscy filmowcy, którzy przed niemiecką nawałą schronili się w ZSRR. Należeli do nich: Stanisław Wohl, Władysław Forbert, Aleksander Ford i Ludwik Perski. To oni stworzyli Filmową Czołówkę I Dywizji im. T.Kościuszki. Co miesiąc redagowali „Polskę Walczącą”, kronikę wojskową, która utrwaliła na taśmach cały szlok bojowy I Armii. Z czasem skład „kronikarzy” został uzupełniony przez kolejnych fachowców: Jerzego Bossaka i Adolfa Forberta.
Regularne wydania PKF kina zaczęły wyświetlać już w 1944 roku. Pierwsze edycje montowano w Lublinie. Później produkcja kronik przeniosła się do Łodzi, z kolei Wraszawa była „bazą transportową” Kroniki – tu stacjonowała oddana do jej dyspozycji półciężarówka i jeden pomocniczy pojazd trójkołowy. W 1949 roku Kronika przeniosła się do stolicy do Wytwórni Filmów Dokumentalnych.
Krótko po wojnie profil PKF współtworzyli filmowcy radzieccy Eugeniusz Jefimów i Ludmiła Niekrasowa, którzy na polski grunt przeszczepiali wzorce dokumentalistów radzieckich. Przez zespoł każdego roku przewijało się co najmniej dwudziestu filmowców-praktykantów, którzy uczyli się zawodu , a karierę kontynuowali w filmie fabularnym.
W pierwszych latach kierunkowe wytyczne redakcja Kroniki czerpała z dwóch dokumentów, natury bynajmniej nie filmowej: z „Deklaracji PPR” i „Manifestu PKWN”. Najwięcj uwagi PKF poświęcała tematyce politycznej (20%), sprawom gospodarczym (19%), odbudowie Warszawy (7%) i pamięci wojny (6%). Z ekranu padały bardzo istotne deklaracje polityczne. Jednocześnie bardzo wyraźnie eksponowano postaci nowych przywódców z Bolesławem Bierutem na czele, co miało pomóc społeczeństwu utożsamić się z nową władzą.
Od połowy lat 60 w kronikach narastają tematy interwencyjne. Wybrzuszone parkiety w nowych mieszkaniach, niedobory w handlu, produkty z wadami fabrycznymi – to stałe tematy pokazywane przed seansami filmowymi.
PKF zeszła na przełomie lat 80 i 90 z ekranów kinowych, a następnie wycofano ją z telewizji. W obu przypadkach jako relikt czasów realnego socjalizmu.
|
|
|
|
|
|
|
 |

|

|
Podsumowanie 20 Tarnowskiej Nagrody Filmowej
|
|
|

|
Gala Finałowa 20 TNF - 13.05.06
|
|
|

|
6 dzień 20 TNF - koncert plenerowy
|
|
|

|
Laureaci 20 Tarnowskiej Nagrody Filmowej
|
|
|

|
5 dzień TNF - spotkanie z S. Zawiślińskim, projekcje AKF Szwenk
|
|
|

|
4 dzień 20 TNF - spotkanie z R. Olechem, Zbigniewem Zamachowskim i koncert MovieStory w TCK
|
|
|

|
3 dzień 20 TNF - spotkanie z Jolantą Fraszyńską - 09.05.06
|
|
|

|
2 dzień 20 TNF - 08.05.06
|
|
|

|
Inauguracja 20 TNF - 07.05.06
|
|
|

|
Movie Story w Klubie Festiwalowym TCK - 10.05.06
|
|
|

|
Spotkaj się z twórcami filmów prezentowanych podczas 20 TNF!
|
|
|

|
Sponsorzy 20 TNF
|
|
|

|
KONKURS DLA FILMOWCÓW AMATORÓW!
|
|
|

|
PATRONI 20 TNF
|
|
|

|
Szczegółowy program 20 Tarnowskiej Nagrody Filmowej
|
|
|

|
Koncert inaugurujący 20 TNF - MFK 07.05.06
|
|
|

|
Koncert plenerowy z muzyką filmową - Rynek 12.05.06
|
|
|

|
Koncert galowy na zakończenie 20 TNF
|
|
|

|
Noc z Polską Kroniką Filmową - kino Marzenie 12.05.06
|
|
|

|
Laureaci XXX FPFF Gdynia 2005 w konkursie kina niezależnego
|
|
|

|
"Homo Father", reż. Piotr Matwiejczyk
|
|
|

|
"Ugór", reż. Dominik Matwiejczyk
|
|
|

|
Rok Kieślowskiego - dorobek dokumentalny K. Kieślowskiego
|
|
|

|
Filmy animowane Piotra Dumały
|
|
|

|
"Wielka literatura w animacji - filmy Piotra Dumały"
|
|
|

|
"Łagodna", reż. P. Dumała
|
|
|

|
"Wolność nogi", reż. P. Dumała
|
|
|

|
"Nerwowe życie kosmosu", reż. P. Dumała
|
|
|

|
"Latające włosy", reż. P. Dumała
|
|
|

|
"Lata Dwudzieste... Lata Trzydzieste...", reż. J. Rzeszewski - Rynek 11.05.06
|
|
|

|
"Halo Szpicbródka...", reż. J. Rzeszewski, M. Jahoda - Rynek 10.05.06
|
|
|

|
"Big Bang", reż. A. Kondratiuk - Rynek 09.05.06
|
|
|

|
"Wielka majówka", reż. K. Rogulski - Rynek 08.05.06
|
|
|

|
POLONICA 2005 - "Marzyciel", reż. Marc Forster
|
|
|

|
POLONICA 2005 - "Lato miłości", reż Paweł Pawlikowski
|
|
|

|
"Piekło", reż. Danis Tanovic
|
|
|

|
"Parę osób, mały czas", reż. Andrzej Barański
|
|
|

|
"Doskonałe popołudnie", reż. Przemysław Wojcieszek
|
|
|

|
"Cała zima bez ognia", reż. Grzegorz Zgliński
|
|
|

|
"Wszyscy jesteśmy Chrystusami", rez. Marek Koterski
|
|
|

|
"Mistrz", reż. Piotr Trzaskalski
|
|
|

|
"Rozdroże cafe", reż Leszek Wosiewicz
|
|
|

|
"Kochankowie z Marony", reż. Izabella Cywińska
|
|
|

|
"Skazany na bluesa", reż Jan Kidawa - Błoński
|
|
|

|
"Persona non grata", reż. Krzysztof Zanussi
|
|
|

|
"Wróżby Kumaka", reż. Robert Gliński
|
|
|

|
"Komornik", reż. Feliks Falk
|
|
|

|
"Jestem", reż. Dorota Kędzierzawska
|
|
|

|
"Masz na imię Justine", reż. Franco de Pena
|
|
|
|
|
|
 |

|
|
|
|